انواع آچار آلن و موارد کاربرد آنها

مدیر سایت جمعه 16 مهر 1400 - 12:22
انواع آچار آلن و موارد کاربرد آنها
انواع آچار آلن و موارد کاربرد آنها:
آچارهای آلن استاندارد، آچار آلن دسته T، آچار آلن حلقه‌ای، آچار آلن کشویی دسته T، آچار آلن چاقویی (تاشو)، آچار آلن بکسی، آچر آلن دسته اسپینر، آچار آلن دسته کوتاه، آچار آلن دسته پرچمی

آچار آلن چیست؟

آچارهای آلن شش گوش و تورکس تجهیزات ساده‌ای هستند که مخصوص چرخاندن مدل‌هایی از از پیچ و مهره طراحی شده‌اند. فرقی نمی‌کند که شما تعمیرکار مبتدی هستید یا حرفه‌ای، داشتن آچارهای آلن شش گوش و تورکس در دست شما در بیشتر مواقع یک چیز را تضمین می‌کند که در صورت مواجهه با هر اتصالی سرعت خود را از دست ندهید.

هدف آچار آلن شش ضلعی، سفت کردن و باز کردن پیچ و مهره‌هایی است که دارای فرورفتگی یا تورفتگی شش ضلعی در سر آن است.

این آچارها به عنوان سر "in-hex" (که مخفف کلمه شش ضلعی داخلی است) شناخته می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است بطور جداگانه نیز در دسترس باشند، اما اغلب آنها به صورت ست به فروش می‌رسند، در حالی که مدل‌های مختلف آن‌ها در شرایط مختلف موجود است.

یک آچار تورکس برای سفت کردن و باز کردن پیچ و مهره‌هایی است که دارای سوراخ یا تورفتگی تورکس (شش نقطه‌ای، شبیه ستاره) در سر آن است. در حالی که گاهی اوقات آچارهای تورکس ممکن است به صورت جداگانه در دسترس باشند، اما اغلب آنها به صورت مجموعه به فروش می‌رسند، در حالی که انواع مختلف مجموعه‌ها در شرایط مختلف در دسترس هستند.

انواع آچار های آلن:

  1. آچارهای آلن به سبک L یا استاندارد (Standard Allen Keys / L-Style Allen Wrench):

آچارهای استاندارد شش ضلعی و تورکس معمولاً به صورت مجموعه‌ای با غلاف ذخیره سازی (پلاستیکی)، نگهدارنده یا جعبه‌ای به فروش می‌رسند که به آنها کمک می‌کند تا آنها را به ترتیب صعودی در اندازه‌های خود قرار دهند. برخلاف آچارهای آلن، که عموماً در سطح خود اندازه‌گیری می‌شوند. در ابعاد متریک اندازه گیری می‌شوند، آچارهای تورکس دارای سیستم ابعادی و تعیین جداگانه هستند، بنابراین ما نیازی به مجموعه‌های متریک جدا از یکدیگر نداریم.

آنچه تولیدکنندگان اغلب انجام می‌دهند این است که جعبه نگهداری را رنگ آمیزی می‌کنند تا بتوانند مجموعه متریک آچارهای شش ضلعی خود را از مجموعه امپریال خود تشخیص دهند. مجموعه‌های استاندارد تورکس و آچار آلن با ویژگی‌های مختلف مانند انتهای توپی، لبه‌های پخ دار، نگهدارنده‌های سفت کننده غیر مغناطیسی یا مغناطیسی در دسترس هستند.

  1. مجموعه آچار آلن حلقه‌ای (Keyring Allen Key Set):

مجموعه‌های حلقه‌ای آچارهای شش ضلعی یا تورکس ساده به شکل L هستند که بر روی یک جای آچار با گیره‌ای نصب شده‌اند که فنر نگه دارنده دارد. این مجموعه‌های آچاری معمولاً بسیار ارزان هستند و می‌توانید آنها را به راحتی با آچارهای خانه یا ماشین خود نگهداری کنید. حلقه‌ها به گونه‌ای متصل شده‌اند که برای استفاده از بازوی بلند، بایدآچار را بچرخانید و از گیره نگه دارنده کناری آن را دور کنید. برای تعویض آچار در گیره نگهدارنده،آچار را فشار داده و سپس آن را بچرخانید.

  1. آچار آلن دسته T شکل (T-Handle Allen Key):

مجموعه‌های دسته T به طور کلی در چهار طرح ارائه می‌شوند: حلقه پیوسته یک تکه، دسته T کشویی و دسته T پلاستیکی با بازوی کوتاه، دسته Tپلاستیکی بدون بازوی کوتاه.آچارهای دسته T با ویژگی‌های مختلف مانند لبه‌های پخ دار، نگهدارنده‌های غیر مغناطیسی در دسترس هستند.

  1. آچارآلن دسته T کشویی (Sliding T-Handle Hex Key):

میله فلزی که دسته T را تشکیل می‌دهد، می‌تواند از یک طرف به طرف مقابل جابجا شود. با کشیدن کامل میله به یک طرف گشتاور بیشتری می توان اعمال کرد. نوار کشویی هنگام کار در جاهایی مانند نزدیک دیوار نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

  1. دستگیره پلاستیکی دستهT بدون بازوی کوتاه (Plastic T-Handle Without a Short Arm):

آچارهای شش ضلعی پلاستیکی دسته T و دستگیره تورکس به ما این مزیت را می‌دهد که با بازوی بلند یک آچار شش ضلعی معمولی، گشتاور بیشتری را به یک اتصال دهنده اعمال کنیم. با اندازه‌های بزرگتر، دسته T پلاستیکی معمولاً با کمک هر دو دست استفاده می‌شود. دسته‌های پلاستیکی با کیفیت خوب اغلب از دو نوع پلاستیک ساخته می‌شوند (که عموماً از آنها به عنوان دو ماده یاد می‌شود)، یکی از آنها TPR (لاستیک ترموپلاستیک) نام دارد. TPR به دسته احساس آرامش و نرمی می‌دهد و برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند چسبندگی بهتری دارد.

  1. دستگیره پلاستیکیT دسته با بازوی کوتاه (Plastic T-Handle With a Short Arm):

این دسته‌ها به طور کلی همان دسته‌های پلاستیکیT هستند که در بالا توضیح داده شد، اما با اضافه کردن یک بازوی کوتاه که از یک طرف دسته T بیشتر فاصله دارد. این ویژگی اضافی به سادگی این نتیجه را می‌دهد که آچارآلن یا تورکس را می‌توان حتی در بسیاری از موقعیت‌های مختلف استفاده کرد، مانند مواردیکه دسترسی به آن ممکن است با استفاده از دیگر دسته‌هایT موجود امکان پذیر نباشد. افزودن بازوی کوتاه همچنین به کاربر این برتری را می‌دهد که گشتاور بیشتری را در حین استفاده از بازوی بلند به عنوان دسته به دلیل اهرم اضافی و افزودن بازوی کوتاه اعمال کند.

  1. مجموعه آچار شش ضلعی چاقویی (تاشو) (Folding Hex Key Set):

مجموعه‌های تاشو شش ضلعی و تورکس شامل آچارهای بازوی کوتاه هستند که در دسته نگه دارنده قرار می‌گیرند. دسته ذخیره‌سازی از فلز یا پلاستیک ساخته شده است. متداول ترین فلزی که معمولاً برای ساخت دسته‌های نگهداری این مجموعه استفاده می‌شود فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم است. دسته‌های نگهداری پلاستیکی به رایج ترین دسته‌هایی تبدیل می‌شوند که امروزه معمولاً در مجموعه‌های تاشو شش گوش یافت می‌شوند. بیشترین استفاده از آچارهای تاشو در حالت زاویه دار تا 90 درجه از قسمت محفظه/دسته برای اعمال حداکثر گشتاور بر روی کار است. با این حال، یکی از مزایای اصلی آنها این است که آچارهای تاشو بیش از 180 درجه یا بیشتر تا می‌شوند و به شما کمک می‌کند تا به بست‌های سفت‌تر دسترسی پیدا کنید یا سریعتر یک بست را بچرخانید.

  1. مجموعه آچار آلن بکسی (Ratcheting Hex Key Set):

مجموعه‌های آچاری شش ضلعی و تورکس با طرح دسته تاشو یا دسته T در دسترس هستند. آچارهای آلن و تورکس این مجموعه ها معمولاً قطعات جداگانه ای از دسته‌ها هستند. آنها اغلب همراه با پیچ گوشتی همراه با آچارهای آلن شش گوش و تورکس ارائه می‌شوند. بیت‌ها با کمک نگهدارنده بیت مغناطیسی که کل مکانیزم چرخ دستی را در خود جای می‌دهد، روی دسته نگه داشته می‌شوند. هنگامی که دسته به طور همزمان بچرخد، ضامن حرکت بیت را محدود می‌کند تا فقط در یک جهت بچرخد.

  1. مجموعه آچار آلن ترکیبی (Mixed Hex Key Set):

مجموعه آچارهای ترکیبی آلن به سادگی به عنوان مجموعه‌ای از آچارهای شش ضلعی متریک و امپریال که در یک مجموعه واحد قرار گرفته‌اند کنار هم قرار می‌گیرند. اگر شما اولین مجموعه از آچارهای آلن خود را خریداری می‌کنید و احتمالاً با هر دو نوع اتصال دهنده‌های متریک و اتصال دهنده‌های امپریال کار می‌کنید، اغلب مفید هستند. یک مجموعه آچار ترکیبی اغلب کمتر از دو مجموعه آچارآلن استاندارد در اندازه‌های مربوط به مجموعه‌های متریک و امپریال برای ما هزینه ایجاد می‌کند. مجموعه‌های آچارآلن ترکیبی به طور کلی با تمام ویژگی‌هایی که می‌توانید از یک مجموعه آچارآلن استاندارد مانند انتهای توپی، لبه‌های پخ دار و نگهدارنده اتصال دهنده غیر مغناطیسی و مغناطیسی انتظار داشته باشید، در دسترس هستند.

  1. آچارآلن اسپینر / پیچ گوشتی آلن (Spinner Handle Hex Key / Allen Screwdriver):

آچارهای آلن اسپینر و تورکس فقط شبیه یک پیچ گوشتی به نظر می‌رسند، به جز یک چیز و آن این است که آنها در ابتدای نوک خود دارای پروفایل شش گوش یا تورکس هستند. این بدان معناست که آنها پیچ گوشتی‌های آلن یا تورکس نیز نامیده می‌شوند. مانند سایرآچارهای آلن،آچارهای آلن با دسته‌های چرخان عموماً دارای شکل مقطع شش ضلعی هستند که در تمام طول محور حرکت می‌کنند. دستگیره چرخان به طور کلی از پلاستیک تزریق شده با کیفیت بسیار بالاتری استفاده می‌شود که اغلب دارایTPR (لاستیک ترموپلاستیک) برای افزایش چسبندگی و راحتی بیشتر است. با این حال، برخی از قطعات وجود دارد که دارای دسته‌های آلومینیومی هستند.

دسته‌های اسپینر در چرخاندن سریع اتصال دهنده بسیار کارآمد هستند و مدل‌هایی با شفت‌های بسیار بلند به ما این اهرم را می‌دهند که به قسمت‌های عمیق قطعه کار دسترسی پیدا کنیم و به اتصال دهنده‌ها دسترسی پیدا کنیم، اما از آنجا که آنها بازوی کوتاهی ندارند، نمی‌توانیم گشتاور زیادی اعمال کنیم. به طور کلی وقتی از بازوی بلند یک آچارآلن یا تورکس برای عملکرد به عنوان یک دسته استفاده می‌کنیم.

  1. آچار آلن دسته کوتاه (Stubby Allen Key):

آچارهای ضخیم یا کوتاه آلن و تورکس معمولاً در مقایسه با آچارهای معمولی دارای بازوی کوتاه تری هستند. بازوی کوتاه آچارهای چاق تقریباً نیمی از طول بازوی کوتاه اندازه استاندارد معادل آن است. آنها دارای شعاع داخلی بسیارقوی تری هستند که قطعاً لازم است تا حداکثر انتهای چاق را مستقیماً در سر اتصال دهنده قرار دهید. این طراحی ضخیم آنها را قادر می‌سازد تا در مناطقی قرار بگیرند که آچار استاندارد به سادگی نمی‌تواند در آن قرار گیرد.

  1. آچارآلن پرچمی (Flag Handle Hex Key):

آچارهای آلن و تورکس دسته پرچمی معمولاً بازوی کوتاهی ندارند، اما در عوض دسته مستطیلی از پلاستیک تشکیل شده است که در یک طرف آچار قرار گرفته و ظاهری شبیه پرچم به آن می‌دهد. چرخاندن پرچم پلاستیکی بسیار راحت تر از استفاده از بازوی کوتاه آچار معمولی تورکس یا آلن است. این نوع آچارآلن و تورکس بیشتر در آچارهای سایز کوچکتر دیده می‌شود، جایی که چرخاندن بازوی کوتاه آچار استاندارد بسیار مشکل تر است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.