معرفی آچار شلاقی، ابزار مخصوص لوله کشی

مدیر سایت سه شنبه 9 آذر 1400 - 23:11
معرفی آچار شلاقی، ابزار مخصوص لوله کشی
در هر ساختمانی از لوله هایی با ابعاد مختلف استفاده شده است. حکما در ابتدای کار برای باز و بسته کردن این لوله از آچار هایی به خصوص استفاده شده است.

در ادامه برای تعویض هر یک از این لوله ها و جایگزینی لوله های سالم به جای آن ها نیز مجددا نیاز به آچار احساس می شود. اما از هر آچاری نمی توان در این زمینه ها استفاده کرد. لوله های رزوه دار و مخصوص در صنایع ساختمانی، آب و فاضلاب و... مورد استفاده هستند که قطر هر یک از انواع آن ها با دیگری متفاوت می باشد. به همین خاطر برای باز و بسته کردن هر یک از آن ها نیاز به آچار هایی وجود دارد که قابل تنظیم باشند. اگر برای هر سایز لوله ای یک مدل آچار خریداری کنیم بدون شک هزینه های گزافی برای ما به همراه خواهد داشت.

در این خصوص توصیه می کنیم یک آچار تهیه کنید که با هر سایز و قطر لوله ای همخوانی داشته باشد. در این مقاله از سایت ابزار ایرانیان شما را با مدل های خاصی از آچار شلاقی آشنا می کنیم که چنین قابلیت های پیشرفته ای دارند و شما را در انجام امور مختلف در لوله کشی ساختمان ها و صنایع مختلف یاری می رسانند. با ما همراه باشید.

همه چیز را درباره آچار شلاقی بدانید!

ابتدا آمریکایی ها این مدل پر طرفدار آچار را تولید کرده اند. تاریخچه ساخت این آچار به سال 1869 میلادی باز می گردد و از آن زمان تاکنون تغییرات شگرفی در ساختار آچار شلاقی های مخصوص به لوله کشی ایجاد شده است. از این آچار در موارد زیر استفاده می کنند:

  • برای چرخش لوله های آهنی
  • چرخاندن سطوح مدور
  • چرخش و جا به جایی انواع اتصالات لوله ای
  • و...

آشنایی با بدنه آچار شلاقی

این آچار از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. در وهله اول به پیچ تنظیم موجود در دهانه این محصول اشاره می کنیم. این پیچ امکان تنظیم آچار را در سایزهای مورد نظر فراهم می کند. با استفاده از این پیچ می توانید سایز دهانه آچار را کوچک تر و یا بزرگ تر کنید. ساختار دهانه این آچار نیز با فرم و شکل لوله ها همخوانی دارد. از آن جا که سطح لوله ها اغلب لیز است آچار مخصوص به باز و بسته کردن لوله ها را به گونه ای طراحی کرده اند که لوله از بین آن لیز نخورد.

ساختار دهانه انواع آچار شلاقی  به صورت دندانه دار است. طراحی منحصر به فرد این آچار سبب سهولت در امر لوله کشی شده است. سری این آچار را از جنس فولاد تولید کرده اند تا استحکام لازمه را داشته باشد. جنس دسته های آن نیز بسیار با دوام و مرغوب است. انواع آچارهای شلاقی دسته های بلندی دارند که نیروی گشتاور مورد نیاز را برای باز و بسته کردن لوله ها و حرکت دادن آن ها فراهم می کند. در نظر داشته باشید که استفاده از راهکارهای مختلف همچون افزودن میله و اتصال آن به دسته آچار برای افزایش گشتاور بسیار زیان بار است و حتی ممکن است منجر به شکسته شدن دسته های آچار شما بشود.

دقت کنید که این آچارها تنها برای لوله ها قابل استفاده می باشند و به دلیل ساختار دندانه دار دهانه آن برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها ابزار کارآمدی نخواهند بود. این آچارها نیز مدل های متنوعی دارند. در ادامه برخی از مدل های پر کاربرد این محصولات را با هم بررسی می کنیم.

مدل آچار شلاقی سر کج

این مدل آچار شلاقی برای لوله هایی که در کناره های دیوار واقع شده و دور از دسترس هستند مناسب می باشند. از آن ها برای جا به جایی و چرخاندن لوله هایی که در زاویه مناسبی قرار نگرفته اند استفاده می شود. آچارهای شلاقی گاه در مدل های منعطف تری ارائه می شوند. یکی از آن ها آچارهایی هستند که با یک چرخش ساده عمود بر دسته قرار می گیرند. دهانه این آچارها برای سفت و محکم کردن لوله هایی در زاویه های بسیار بسته کارایی دارد.

آچار شلاقی زنجیری، قوی ترین مدل آچار شلاقی

این مدل آچار شلاقی برای لوله هایی که در فصل زمستان یخ زده اند، یا در جای خود زنگ زده شده اند و یا هر گونه آسیبی به آن ها وارد شده که امکان جا به جایی آن ها را از بین برده است به کار می روند. ساختار این آچارها متشکل از یک زنجیر است که به دور لوله می پیچد و یک گیره که زنجیر را نگه می دارد. دهانه آچار نیز در جای خود تعبیه شده است.

آشنایی با آچار زنجیری ساده

این مدل آچار زنجیری به سادگی قابل تنظیم است و هر سایز لوله ای در آن جای می گیرد. زنجیر آن قابلیت جداسازی دارد. این آچار بر خلاف انواع آچار شلاقی دهانه ندارد و فقط از یک دسته و یک زنجیر تشکیل شده است. زنجیر آن پس از قرار گرفتن دور لوله در امتداد دسته آن محکم می شود. کار با این ابزار بسیار ساده است.

آشنایی با مدل آچار تسمه ای

این مدل آچار برای لوله هایی که سایز نامتعارفی دارند و هیچ آچاری توان باز و بسته کردن آن ها را ندارد استفاده می شوند. انواع لوله های پلاستیکی یا PVC  را با این آچارها باز و بسته می کنند. در امتداد آن به جای دهانه، تسمه هایی از چنس چرم و یا پلاستیک قرار داده شده است که محکم به دور لوله می پیچد و قدرت بالایی در باز و بسته کردن لوله ها دارد.

معرفی اجمالی آچار لوله گیر

در کشورهای خارجی دو نوع آچار را برای استفاده در زمینه لوله ها به رسمیت می شناسند. یک مدل آچارهای شلاقی و دیگری آچار لوله گیر سوئدی است. این آچار توسط یک فرد سوئدی طراحی شده است و به همین سبب نیز به این نام شناخته می شود. این آچار قابلیت های منحصر به فردی دارد.

در واقع آچارهای شلاقی برای این که به زوایای مختلف لوله دسترسی داشته باشند در مدل های مختلفی طراحی می شوند. اما با داشتن یک آچار لوله گیر سوئدی می توانید به سادگی هر زاویه ای را که می خواهید تنظیم کرده و لوله هایی در زوایای مختلف را تنها با استفاده از یک آچار باز و بسته کنید. بر روی دسته های این آچار پیچی تعبیه شده است که چنین قابلیتی را به این آچار می دهد.

تک تک آچار هایی که در این مقاله معرفی شده اند در مدل های مختلف با قدرت های مختلف دسته بندی می شوند و هر یک از آن ها در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.