آشنایی با بهترین مدل های فازمتر

مدیر سایت پنجشنبه 11 آذر 1400 - 23:06
آشنایی با بهترین مدل های فازمتر
در صنایع برقی از وسایل و ابزارهای الکتریکی مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این وسایل فازمتر است.

برای این که از وجود جریان الکتریکی برق اطمینان حاصل کنید باید از فازمتر استفاده کنید. در کنار فازمتر وسایل الکتریکی دیگری نیز وجود دارند که میزان اختلاف پتانسیل الکتریکی را اندازه گیری می کنند. به این دستگاه های مولتی متر می گویند. حمل و نقل آن ها کار سختی است. اما فازمتر دستگاه سبکی است که با قیمت های ارزان تری در بازار های فروش ارائه می شوند.

از این وسیله برای باز و بسته کردن پیچ نیز استفاده می کنند. در صنایع برقی و الکتریکی مدل های مختلفی از فازمتر وجود دارند که در بین آن ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فازمتر یک سر و یک تماسه
  • فازمتر دو سر و دو تماسه
  • فازمترهای غیر تماسی

در ادامه هر یک از این مدل های فازمتر را با هم بررسی کرده و ویژگی های مختلف آن ها را شرح می دهیم.

معرفی فازمتر یک سر یا یک تماسه

برای استفاده از این فازمتر باید یک سر آن را در دست گرفته و سر دیگر را به محلی که قصد تست کردن آن را دارید متصل کنید. ساختار این محصولات به گونه ای خاص طراحی شده است. شکل ظاهری آن مشابه با یک پیچ گوشتی ساده است که از نوک آن برای تست جریان برق استفاده  می شود. درون این پیچ گوشتی یک لامپ نیز تعبیه شده است که در صورت وجود جریان و ولتاژ برق در وسیله مورد نظر روشن می شود.

استفاده از این دستگاه شرایطی خاص دارد. برای استفاده از آن فرد نباید بر روی عایق جریان برق قرار گرفته باشد. همچنین باید نوک انگشت دست نیز به انتهای فازمتر برخورد داشته باشد تا فازمتر به وظیفه خود به خوبی عمل کند. در بین مدل های مختلف فازمتر، انواع  فازمتر یک تماسه، قیمت به صرفه تری دارند. در عین حال ایمنی کار با آن ها نیز کم تر از سایر مدل ها است و گاها خطر برق گرفتگی را با خود به همراه می آورند. برخی از معایب دیگر این فازمتر ها را در زیر شرح داده ایم:

  • در صورتی که جریان برق بسیار ضعیف باشد روشن نشده و وجود ولتاژ را بر سطوح مورد نظر شما نشان نمی دهد.
  • همچنین در صورتی که فرد بر روی سطوح عایق قرار داشته باشد باز هم فازمتر عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.
  • گاه مشاهده شده است که این فازمتر در شرایطی خاص، سیم نول را هم دارای ولتاژ نشان می دهد.
  • در صورتی که در محفظه دستگاه آب وجود داشته باشد کار با آن برای افراد خطر مرگ به همراه خواهد داشت! پس در حین کار با آن باید به نکات ایمنی دقت داشته باشید.

بررسی فازمتر دو تماسه

این فازمتر از دو قسمت کلی تشکیل شده است. یک سر آن همان پیچ گوشتی ای وجود دارد که در مدل اول نیز به آن اشاره کردیم. در سر دیگر آن سیمی تعبیه شده است که قابلیت های بیش تری به این فازمتر داده است. برای استفاده  از این محصول باید پیچ گوشتی به سطح مورد نظر متصل شده و سیم آن به زمین وصل شود. در صورت وجود ولتاژ، چراغ تعبیه شده در دستگاه روشن خواهد شد.

یکی از مزیت های مهم این محصول نشان دادن مدار ولتاژ بین دو نقطه می باشد. این ویژگی در سایر مدل های فازمتر کم تر دیده می شود. کاربرد های متنوع این دستگاه سبب شده است که مشتریان در بازار های خرید ابزار آلات الکترونیکی خرید این کالا را ترجیح دهند. یکی از کاربرد های مهم این محصولات در زمینه شناسایی سیم های قطع شده موجود در اتومبیل ها است.

این دستگاه قابلیت استفاده برای تشخیص جریان های برقی با ولتاژ بالا را نیز دارد. از آن ها برای جریان های برق شهری با قدرت های 12 ولت تا 2000 ولت استفاده می کنند. در حین کار با انواع فازمتر باید نکات ایمنی را به خوبی رعایت کرد تا از خطر برق گرفتگی تا حد امکان جلوگیری شود. اما این محصول این خطرات را به حداقل می رساند. چون هیچ قسمت از آن به بدن متصل نشده و به این ترتیب دستگاه امن تر به شمار می رود.

ویژگی های فازمتر غیر تماسی

برخی از مهم ترین ویژگی های این فازمترها که آن ها را از دیگر مدل های فازمتر موجود در بازار متمایز می کند در زیر شرح می دهیم.

  • این فازمتر هیچ گونه تماسی با سیم و یا سطوح مورد نظر ندارد. روش کار آن به صورت غیر تماسی است و به همین خاطر نیز به این نام شناخته می شود. این نوع فازمتر غیر تماسی از جریان الکتریکی موجود در اطراف یک وسیله به وجود یا عدم وجود جریان متناوب درون آن پی می برد.
  • به دلیل عدم تماس فازمتر به وسیله و یا بدن این محصول امن ترین نوع فازمتری است که تا کنون تولید شده است. دلیل امنیت بالای کار با این فازمتر این است که برق کاران در استفاده از آن نیازی به لخت کردن سیم ندارند و به این ترتیب روکش های عایق سیم های برق بر روی آن ها می مانند و از انتقال جریان برق جلوگیری می کنند.
  • برای استفاده از این دستگاه باید آن را به اطراف وسیله مورد نظر ببرید و کمی آن را تکان دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. به این ترتیب در زمان کوتاهی هر گونه قطعی در اتصالات را شناسایی خواهید کرد.
  • به دلیل کاربرد منحصر به فرد این محصول می توان از راه دور نیز هر گون قطعی ای در سیستم برق رسانی منازل را شناسایی کرد. از این وسیله برای تشخیص قطعی سیم های درون دیوار های ساختمان نیز استفاده می کنند.

اگرچه کار با این دستگاه به صورت غیر تماسی است؛ اما اگر سیم های شما روکش های ضخیمی داشته باشند این نوع فازمتر کارایی چندانی نخواهد داشت و به سادگی ولتاژ برق را مشخص نخواهد کرد. این محصول با قیمت بیش تری نسبت به مدل های دیگر فازمتر ارائه می شود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.