نقد و بررسی انواع آچار و مصارف هر یک

مدیر سایت یکشنبه 14 آذر 1400 - 00:32
نقد و بررسی انواع آچار و مصارف هر یک
یکی از وسایلی که قرن ها در کنار انسان ها بوده و کاربردهای بسیار زیادی برای آن از گذشته تاکنون وجود داشته است "آچار" نام دارد.

می‌توان گفت که قدمت استفاده  از این ابزارآلات به قرن 15 میلادی می رسد. انواع آچار مدل های مختلفی داشته و هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. این آچارهای با کیفیت از جنس کروم وانادیوم تولید شده و در صنایع مختلف استفاده می شوند.

مهم ترین کاربرد این محصولات استفاده از آن ها برای باز و بسته کردن پیچ و مهره است. این کارایی توسط نیروی گشتاور ایجاد شده از دسته های آچار به انجام می رسد. ساختار بدنه این ابزارآلات نیز بسیار خاص بوده و ویژگی های منحصر به فردی را شامل می شود. آچارها دارای دسته های بلندی هستند که نیروی گشتاور مورد نیاز را تامین می کنند. همچنین دو نوع کلی از انواع آچار وجود دارد:

  • آچار تخت
  • آچار رینگ

در ادامه این دو مدل پر کاربرد را بررسی کرده و پیرامون آن ها اطلاعاتی به دست می آوریم.

معرفی آچار تخت

از آن جا که پیچ و مهره های مورد استفاده در صنایع مختلف شکل ثابتی نداشته و مرتبا در مدل های مختلفی تولید می شوند برای باز و بسته کردن هر یک از آن ها نیز بایستی آچارهای خاصی تولید شوند که مختص به این مدل‌های جدید باشند. از این رو در بازارهای فروش همه روزه شاهد ارائه مدل های جدیدی برای این محصولات هستیم.

اما برسیم به یکی از پر طرفدار ترین انواع آچار؛ آچار تخت، یک آچار زاویه دار است که دارای دو دهانه در دو انتهای این ابزار است. دهانه آن به شکل U  انگلیسی طراحی شده است. وجود زاویه در بین دهانه و دسته آچار به کاربر قدرت مانور بیش تری می دهد و سبب می شود که آچار کاربردی‌تر شود.

لازم به یادآوری است که هر دو سر این مدل آچار پیچ خور است و می توان به سادگی هر پیچی را با این محصول باز و بسته کرد. این مدل آچار از ساده ترین و عمومی ترین انواع این ابزار است که هر کسی با آن آشنایی داشته و به سهولت می تواند از آن استفاده  کند.

معرفی آچار رینگ

این مدل آچار شباهت بسیاری به مدل آچار تخت دارد. این آچار دهانه ای بسته و حلقه ای دارد و این ویژگی، وجه تمایزی بین دو مدل آچار نام برده شده به شمار می رود. پیچ های مورد نظر شما به داخل حلقه دهانه آچار رینگ می روند و به سهولت باز و بسته می شوند.

آچار رینگ خود دارای مدل های به خصوصی است. برخی از انواع آچار رینگ دارای حلقه ای به شکل 6 ضلعی هستند. در واقع شکل 6 ضلعی درون این حلقه ها ایجاد شده است تا پیچ هایی که اطراف آن ها 6 ضلع دارد به سادگی در این آچار جای گیرند. به همین ترتیب برخی از این آچارها به شکل 12 ضلعی، 8 ضلعی و... تولید می شوند.

هر یک از این آچارها موارد استفاده خاصی داشته و برای پیچ هایی با طراحی خاص به کار می روند. برخی از آن ها برای پیچ های مربعی شکل متناسب هستند و برخی از انواع این آچارها برای استفاده در سطوحی با شرایط خاص استفاده می شوند. همان طور که صنعت گران محترم می دانند در برخی از سطوح امکان دسترسی به همه قسمت ها برای باز و بسته کردن پیچ ها وجود ندارد و به همین خاطر به ابزاری خاص برای این بخش ها نیاز است.

برخی از مدل های آچار رینگ طراحی به خصوصی دارند. یکی از موارد دردسر ساز در باز و بسته کردن پیچ ها، زمان هایی است که پیچ پس از بسته شدن در سطح فرو رفته و دیگر امکان چرخش آن وجود ندارد. به خصوص آچار های تخت توان باز و بسته کردن این پیچ ها را ندارند. در این شرایط از مدل آچار رینگی استفاده  می شود که کمی زاویه دار بوده و حلقه آن ها کمی کج طراحی شده باشد. به این ترتیب مشکلی در این موارد نیز پیش نخواهد آمد. از این رو این آچارها یکی از کاربردی ترین انواع ابزار آلات صنعتی به شمار می روند.

در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید تا مدل های دیگری از انواع آچار  را بررسی کنیم.

انواع آچار ترکیبی

وقتی دو آچار رینگ و تخت با هم ترکیب شوند و در دو امتداد یک دسته آچار هر یک از آن ها قرار گیرند، یک آچار ترکیبی ایجاد می شود! در این آچار، دهانه ای U شکل در یک سو و دهانه حلقه‌ای مدل آچار رینگ در سوی دیگر قرار گرفته است.

انواع آچار کوتاه

وقتی در یک فضای محدود با اندازه کوچک باید پیچ هایی را نصب کنید دیگر دسته های بلند آچارهای معمولی در این فضاها جای نمی‌گیرند و باید از آچاری استفاده شود که در این فضاها جای گرفته و به سادگی بتوان از آن استفاده کرد. به این منظور دسته آچارهای ترکیبی را کوتاه تر ساخته اند تا بتوان در این گونه موارد نیز از این ابزارآلات استفاده کرد.

معرفی اجمالی انواع آچار بکس

در بین انواع آچار این مدل ساختار متفاوت تری دارد. در امتداد دسته این آچار یک قسمت استوانه ای شکل تعبیه شده است که سری های مختلفی را در خود جای می دهد. از این رو محصولی بسیار کاربردی است. این مدل از آچار کار را برای تعمیر کاران ساده کرده اند! چرا که این افراد دیگر نیازی به حمل تعداد زیادی آچار ندارند و به سادگی می توانند یک دسته آچار داشته باشند و برای آن سری های متعددی خریداری کنند.

آچارهای رینگی یک زیر مجموعه بزرگ به نام آچار جغجغه ای دارند که آن را نیز به صورت خلاصه در ادامه معرفی می کنیم.

معرفی مختصر آچار های جغجغه ای

برای این که انواع مدل های آچارهای رینگی کارایی بیش تری داشته باشند و بتوان از آن ها در فضاهای بسته تر نیز استفاده کرد داخل حلقه این ابزار یک جغجغه استفاده می کنند. این آچار دارای سری های قابل تعویض است و با استفاده از آن سرعت عمل شما در انجام هر فرآیند صنعتی بیش تر خواهد شد.

اگر از آچارهای ساده برای استفاده در محیط‌های بسته که امکان چرخش آچار در آن ها کم تر است استفاده کنید مرتبا باید آچار را از دور پیچ رها کرده و مجددا آن پیچ را داخل آن کنید و این فرآیند بسیار زمان بر خواهد بود. به همین خاطر بهتر است که یک آچار جغجغه‌ای با قابلیت‌های پیشرفته در دسترس داشته باشید که دیگر چنین مشکلاتی گریبان گیر شما نباشند.

معرفی آچار چکش خور

اگر به دنبال یک آچار با مقاومت و استحکام بیش تر برای موارد حساس تر می گردید، بهتر است که از مدل آچار چکش خور استفاده کنید. این آچار در واقع یک آچار رینگی است که شکل و فرم دسته آن کمی متفاوت تر است. به علاوه جنس بدنه آن نیز بسیار مستحکم تر بوده و می توان ضربات محکم چکش را به آن وارد کرد.

برای استفاده از این مدل آچار باید پیچ و مهره های مورد نظر را کمی سفت کنید و سپس با آچار آن ها را در جای خود محکم تر کرده و با چند ضربه چکش فرآیند خود را به پایان رسانید. به این ترتیب پیچ و مهره های شما هرگز باز نمی شوند. دسته های این مدل آچار نیز کوتاه تر و جمع و جورتر بوده و در مواردی که نیاز به اتصالات بزرگ وجود دارد از این محصول استفاده می شود.

معرفی آچار سرعتی

در مکانیکی‌ها و تعمیرگاه‌های مخصوص به اتومبیل ها اغلب این مدل آچار را مشاهده کرده اید. این محصول یک سری قابل تعویض دارد که به وسیله آن می توان انواع مهره را بدون نیاز به خارج کردن پیچ از آچار در جای خود محکم کرد. این محصول به فضای بیش تری برای کارکرد خود نیاز دارد و نمی توان از آن در محیط بسته استفاده کرد.

معرفی آچار چرخ

چرخ های اتومبیل برای باز و بسته شدن به یک آچار به خصوص نیاز دارند. این آچار به شکل x بوده و سری های مختلفی دارد. تفاوت هر یک از سری های این محصول در سایز و اندازه آن ها است. هر یک از سایزهای آن ها مختص پیچ اتومبیل هایی است که اندازه پیچ و مهره های متصل به چرخ آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد. برخی از سایزهای این سری ها به ترتیب 17، 19، 21، 22 و... هستند.

معرفی آچار پین

برخی از پیچ ها در دنیای صنعت به شکلی طراحی می شوند که کسی توان باز کردن آن ها را با آچارهای ساده نداشته باشد. این پیچ ها spanner نامیده شده و فرم و شکل خاصی دارند. بر روی آن ها دو سوراخ وجود دارد که آچار درون این سوراخ های جای می گیرد. شکل آچار پین برای باز و بسته کردن این مدل خاص از پیچ ها طراحی شده است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.