آشنایی با ویژگی ها و کاربرد انواع انبردست

مدیر سایت شنبه 13 آذر 1400 - 23:56
آشنایی با ویژگی ها و کاربرد انواع انبردست
در صنایع مختلف برای انجام فعالیت هایی چون سیم کشی، لوله کشی، فرآیندهای الکترونیکی و حتی نعل بندی اسب از انواع انبر دست استفاده می کنند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا برخی از مدل های پر کاربرد این محصولات را بررسی کنیم. مدل های مختلف انبردست شامل:

  • انبردست ساده
  • دم باریک
  • دم خم
  • دم پهن
  • دم باریک سوزنی
  • دم گرد

معرفی انبردست ساده

ساختار بدنه منحصر به فرد این انبر، این وسیله را به یک کالای کاربردی در صنایع مختلف تبدیل کرده است و آن را در بین انواع انبر دست به محصولی خاص مبدل ساخته؛ این انبر دارای دو دسته متصل به هم بوده که در امتداد آن ها یک نوک تیز فلزی قرار دارد و دهانه ای که با استفاده از دسته ها باز و بسته شده و برای نگه داشتن اشیا به کار می رود. در قسمت میانی دهانه و نوک آن، قسمت فلزی تیزی وجود دارد که برای بریدن هرگونه سیم استفاده می شود.

یکی از مزیت های دسته های این مدل انبر، روکش های عایقی است که بر روی آن ها قرار می گیرد و کار با آن را امن‌تر می‌کند. اگر بخواهید سیم هایی دارای ولتاژ برق را قطع یا خم کنید دیگر نگران برق گرفتگی نخواهید بود. چون عایق کاری دسته های این مدل انبر از جریان یافتن برق به دسته های انبر و نهایتا دست های شما جلوگیری می کند. روکش های انبر از لیز و سر خوردن آن در حین کار جلوگیری می کند.

این مدل انبرها کاربردهای زیادی دارند و کار با آن ها با سهولت بالایی همراه است. از این محصول برای نگه داشتن میخ، چرخاندن و بریدن انواع سیم و کابل استفاده می کنند. با استفاده از این نوع انبر می توان قطعات فلزی کوچک را خم کرد و از دیوار و یا سطوح چوبی بیرون کشید.

معرفی انبر دم باریک

ساختمان این وسیله کمی با مدل انبرهای ساده متفاوت می باشد. در ساختار این انبرها دو آرواره مخروطی شکل قرار دارند که بلند تر از نوک انبردست معمولی هستند. این آرواره های تیز بوده و برای برش هرگونه کابل و قطعات فلزی استفاده می شوند. اگر می خواهید سیم ها و قطعات فلزی را در زوایایی دور از دسترس ببرید و یا خم کنید می توانید این انبر را به کار برید! شکل ظاهری و فرم نوک آن به گونه ای است که به سادگی در هر فضای محدودی وارد شده و زبانه آن برای نگه داشتن سطوح مختلف به کار می رود.

در صنایع مختلف برای تعبیه واشر در جای مناسب خود نیز از این مدل انبر استفاده می شود.

معرفی انبر دم خم

گاه در برخی از فضاها نمی توان از انبر دست های معمولی و دم باریک استفاده کرد. از جمله آن ها می توان به فضا هایی با ارتفاع بیش تر اشاره کرد که سطح کار کمی بالاتر بوده و در دسترس نمی باشد. به همین خاطر گونه ای خاص از انبر دست ها را تولید کرده اند که آرواره ها و نوک آن زاویه دار است.

هر یک از مدل های این انبر دست زاویه خاصی در قسمت دهانه دارد. برخی از آن ها 45 درجه و برخی تا 90 درجه زاویه دارند و نوک آن ها خم شده است. دسته های این مدل انبر نیز عایق کاری شده و در دست گرفتن آن ها کار آسانی است.

معرفی انبر دم پهن

نمونه از انبر با قدرت و توان بالاتر برای نگهداشتن هرگونه وسیله سنگین تر، ضخیم تر، کارهای سنگین و.... می باشد. این نوع از انبرهای دستی در واقع مدل پهن تر و قوی تر انبر دم باریک هستند. از آن جا که قدرت انبرهای دم باریک کم است و با استفاده از آن ها نمی توان کارهای سنگین تر را انجام داد این مدل انبرهای دم پهن تولید شده اند. نوک و دهانه این انبر بسیار قدرتمند است و با استفاده از آن ها می توان با اندکی فشار به دهانه کارهای سنگینی را در صنایع مختلف انجام داد.

معرفی انبر دم باریک سوزنی

هر چه فضا محدودتر باشد نیاز به انبرهایی نازک تر و کوچک تر وجود خواهد داشت که به سادگی با آن ها بتوان به هر فضایی دسترسی داشت. دهانه و نوک این انبر شبیه به دم باریک های معمولی است با این تفاوت که ظریف تر ساخته شده و ضخامت کم تری دارند. در صنایعی که نیاز به ظریف کاری وجود دارد بیش تر از این انبرها استفاده می شود.

معرفی انبر دم گرد

تا به این جا مدل های مختلفی از دم باریک را بررسی کردیم. یکی از مدل های پرکاربرد دم باریک، انواع دم گرد این وسیله است که زبانه و آرواره های آن شکل گردی دارند. طول آن ها کوتاه تر است و برای نگهداشتن فلزات و سطوح قابل استفاده نیستند. از آن ها در صنعت ساخت و تولید زنجیر، حلقه، زیورآلات و.... برای ساخت حلقه های مختلف استفاده می شود.

همه مدل های انبر که پیش تر آن ها را معرفی کردیم سایز بندی های مختلفی دارند. هر یک از آن ها بر اساس نوع کاربرد مشتریان در اندازه های و مدل های مختلفی تولید می شوند. به طور مثال در صنعت الکترونیک اغلب از مدل های کوچک و مینیاتوری این وسایل استفاده می شود تا فرآیندهای ظریف و حساس صنایع الکترونیکی با دقت بیش تری انجام شوند.

یک قابلیت منحصر به فرد در ساختار انبرها!

در برخی از انواع انبر دست قابلیت های دیگری نیز وجود دارد. از جمله آن ها می توان به وجود فنرهایی در بین دو دسته برخی از این وسایل اشاره کرد. این فنر سبب می شود که انبر شما در همه حال باز باشد و تنها زمانی که دسته ها را می فشارید و به آن ها نیرو وارد می کنید بسته شوند. این فنرها سبب سهولت در کار شما می شوند و با استفاده از انبرهایی با این قابلیت دیگر نیازی به استفاده از هر دو دست برای باز و بسته کردن انبر نخواهید داشت.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.